tisdag 22 december 2015

Året som gått

Nu när vi börjar närma oss slutet av 2015 så tänkte jag dela med mig lite av året som gått, en liten årskrönika helt enkelt!

Det har varit ett händelserikt år och mycket har hunnits med, men som vanligt så känns det alltid som man fiskat för lite, inte hunnit med alla arter, metoder och så vidare som man hade tänkt sig. Men så är det väl varje år?!
Sen har inte mitt fiskeår varit så bra om man ska se det till gram och centimeter, fast det är ändå inte allt för mig. Att bara få vara ute och njuta av naturen är minst lika viktigt, att få den där känslan inför varje fiskepass som inte går att beskriva för någon som inte känt samma sak. Sen fick jag även några minnesvärda fångster som jag inte kommer glömma i första taget!

Vi börjar i januari, isen lade sig äntligen och man kunde komma ut på ett efterlängtat ismetepass. Allt hade förberetts in i minsta detalj för nu skulle väl ändå vintern hålla i sig ett tag så man kunde hinna med några pass. Jag hann med 2 pass, sen blev det återigen milt i Småland och isen försvann lika fort som den kom. Resultatet blev några snipor.. Sen var ismetesäsongen finito, slut, över!


Så istället för ismete blev det planering av Sportfiskemässan där jag fick äran att vara en del av tackelverkstaden hos Metebolaget. Dessa tre dagar i Jönköping i slutet av mars blev så mycket bättre och roligare än vad jag kunnat ana. Det slets med monterbygget på torsdagen och sen knöts det riggar till fingrarna värkte och däremellan träffade man besökare, utställare och likasinnade och pratade mete, fiske, mer fiske och ännu mer mete. Det var helt enkelt fantastiskt!
Jag vill passa på att återigen tacka John på Metebolaget för jag fick vara med på resan. Sen vill jag självklart passa på att tacka hela gänget som slet under dessa dagar, och även alla besökare som var framme och pratade med mig. Riktigt roligt att träffa er allihop, ingen nämnd ingen glömd!

Bilderna är tagna av Jimmie Svensson
Bilderna är tagna av mig själv på mässan
Väl hemma igen så riktade jag in mig på färnan, en art jag hade satt som mål att börja fiska efter ordentligt. Det blev några pass under tidig vår, men sedan kom det ett altanbygge och min vår spenderades mest med att snickra än att fiska. Så kan det vara ibland, men slutresultatet av bygget var värt det. Fast våren 2016 ska inte få förstöras av något nytt bygge utan då ska det fiskas!


När sommartiden hade återvänt och dagarna började bli lite längre och varmare så blev det självklart mete efter sutare som är en favorit. Sutaren som art är fantastisk, ett krutpaket som finns i nästan varje sjö och som är otroligt vacker att titta på. Den mesta tiden lades tidiga mornar innan jobbet och innan altanbygget på helgerna. Resultatet blev inte riktigt vad jag hade hoppats på, men några fina sutare lyckades jag ändå få beskåda.


Min plan inför 2015 var att spendera mycket av min fisketid på färnan och karp. Men karpfisket blev tyvärr lidandes då jag har en bit att resa till vattnen. Så det var svårt att få det att passa in i livet som småbarnsförälder och igen, altanbygge.. Några pass blev det ändå, även om det tog ända till slutet av juli innan jag kom iväg. Jag fick glädjande nog beskåda en skönhet på runt 6 kilo som jag tog på en klassisk KD-rigg med 2 fakemajs från Eneterprise Tackle. Jag mäskade platsen med fodermajs, StarFish - Partiklar Ready-To-Go Grain MixMassive Baits pellets och Swedbaits Karpkung mäsk. Just Massive Baits pellets har jag använt mig av till i stort sett allt mitt fiske under 2015. Riktigt bra och prisvärda pellets som Karpfiskebutiken säljer.


I slutet av september fick jag återigen besöka Blekinge Folkhögskolas Fiskevårdslinje för att visa eleverna mer kring mete som fiskemetod. Det blev en halvdag inomhus där det blev en hel del snack om mäsk, riggar, utrustning och mycket annat. Sen var det en heldag ute i fantastiskt väder utmed bräkneån, tyvärr var fisket otroligt dåligt och segt. Men maten smakade bra och det var en trevlig dag, och jag hoppas alla som var med tyckte det samma!
Jag vill tacka Bosse och Inge som gav mig möjligheten igen att få visa upp metet!
Är man intresserad av fiske, fiskevård och biologi och gärna skulle vilja jobba inom området så är Fiskevårdslinjen vid Blekinge Folkhögskola ett mycket bra alternativ. Mer info om Fiskevårdslinjen finns HÄR


När det började lukta höst ute så blev suget efter gäddorna och flötestrolling för stort så jag gav mig ute på några pass, även att det enligt mig själv var lite för tidigt.. Mitt första pass resulterade i tre gäddor, ingen av dem var under 5 kilo men tyvärr var ingen över 7 heller. Kändes ändå som en bra start, men där fick jag äta upp mina ord. Jag blankade två pass i rad och mitt självförtroende sjönk till botten. Så jag riktade återigen mitt intresse till färnan, gäddorna fick vänta.
Jag ändrade om lite i min taktik och försökte vara så mobil som möjligt i mitt fiske och det gav resultat. En färna på 1,89 kilo fick synas på bild.


Efter den färnan så har jag blivit väldigt såld på det enkla, rörliga feedermetet utmed ån, så sedan i slutet av oktober har alla mina fiskepass spenderats där. Vilket jag inte ångrar. Resultaten i gram och centimeter har inte varit något att visa upp, men det är sättet att fiska på som jag tycker om.
Så gäddorna har inte fått någon mer uppmärksamhet sen de sänkte mitt självförtroende för en kort stund, men jag lovar att jag har inte glömt vad de gjorde mot mig. Mitt hopp att återfå värdigheten ligger i vädrets makter, och just nu ser det inte ut att bli någon vinter och is. Jag kanske får försöka med ett flötestrollingpass ändå..

Under Sportfiskemässan träffade jag även Kristina Vänersand som är redaktionschef på Magasin Mitt Fiske och hon gav mig chansen att få börja skriva för tidningen. Det har många gånger varit lite ångestfyllt och panikartat när det kommer till vad och hur jag ska skriva. Men samtidigt är det otroligt roligt och utmanade så jag är väldigt tacksam att jag fick chansen, så tusen tack Kristina!
Vill ni läsa de artiklar jag bidragit med hittar ni dem här.


Till sist vill jag rikta ett STORT TACK till alla som läser mina blogginlägg, kommenterar och hör av er via mejl och sociala medier. Det är otroligt roligt!

Det var i stora drag mitt 2015, jag hoppas och tror att 2016 kommer bli minst lika bra och spännande. Men mer om framtiden och mina planer kommer i ett senare inlägg, då hoppas jag även kunna bjuda på en liten nyhet!

Nu vill jag bara önska er en riktigt
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: