måndag 18 maj 2015

Ett nytt försök

Förra veckan var det åter långledigt och då får man passa på att fiska lite.
Bestämde mig tidigt för att göra ett riktat försök efter sutarna, men tyvärr så var vädret inget vidare i början av veckan med mycket regn och kalla temperaturer. Men på onsdagen skulle det vända och bli lite varmare så jag planerade in en tripp på torsdagen, nu är det ju så att det förutspådda vädret sällan stämmer så självklart var det ingen värme på onsdagen. Fast nu hade jag bestämt att det skulle fiskas så jag lade vädret åt sidan och planerade mitt upplägg istället. På onsdagen knöt jag lite nya riggar och blandade ihop mitt mäsk eller snarare en spodmix av mycket godsaker till fiskarna. 

Solen går upp tidigt vilket leder till att man får gå upp mitt i natten, men vad gör det när man får fiska. Så klockan ringde 03:30 och lite efter 04:00 var jag framme vid sjön. 

Plockade ihop spön och sen var det bara att börja spomba ut lite godsaker och placera ut riggarna och ner med spöna i larmen, sen började väntan.


Jag hade knappt någon vind men det var ganska kallt i luften och vattnet hade kylts ner av allt regn tidigare i veckan så mina förhoppningar var inte på topp, men det var ändå skön att sitta i stolen och spana ut över sjön med en kopp kaffe i handen.


Det tog inte allt för lång tid innan det kom ett par pip i larmen, så fisk var på platsen. Men det blev bara några sporadiska pip då och då. Klockan gick och jag bytte riggar för att se om det kunde göra någon skillnad och knappt 15 minuter efter det så kom det ett napp men tyvärr klev den fisken av ganska snabbt.

Ny rigg redo att kastas ut
Så typiskt, men bara att kasta ut igen och hoppas att det kan kliva på ännu en.


Tyvärr blev det tyst en längre tid och när jag nästan hade plockat ihop alla grejer så tar ena larmet ton och jag är snabbt framme vid spöt. Möts av några gungningar men inte av en sutare utan av en brax. Krokade av den snabbt och sen hade jag inte mer tid att fiska för den dagen. En seg morgon men jag slapp det fula ordet i alla fall. 

Ett sista litet lästips är att kolla in senaste numret av Mitt Fiske där jag bidragit med en artikel.
Ni hittar numret här och min artikel startar på sidan 80.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: