fredag 7 november 2014

Mera mäsk

Fortsätter med inläggen om mäskning, nu blir det mer kring köpta produkter och ett enklare tips på hur man kan dryga ut sitt mäsk och framförallt till förmäskningen.

Till det mesta av mitt fiske där mäsk ingår använder jag Swedbaits krillkung, det är ett fantastiskt bra allround mäsk som fungerar till de flesta arter.

Perfekt allround mäsk
Mäsket har bra doft och matighet men binder ändå väldigt bra, Swedbait har även många andra bra mäskprodukter som riktar in sig mer på en art.
Det finns Karpkung, Bream Crack med flera, jag själv använder mig av sutarkung. Den har en säregen doft från blodpulvret som är en bra attraktion till sutaren, men det är även mycket krossade pellets och fiskmjöl i blandningen. Vill man veta mer om Swedbait och deras mäskprodukter så kolla in deras hemsida Swedbait.se.

När jag använder stickmix eller kör med methodfeeders så brukar jag blanda i lite extra "krydda" i min mix. Bag ´em - Groundbait Enhancer Pure Krill Powder har jag använt med gott resultat för att höja just mitt mäsk eller stickmix kring betet.

Bra att använda för extra attraktion kring ditt bete
Ger även ett tips på en vätska som man kan använda på många olika vis, den har synts på bloggen redan men tar med den en gång till. Bag ´em - Natural Attractors den jag använt mest är Cornsteep with Strawberry and Betaine. Man kan t.ex boosta sina majskorn, häll bara i lite av vätskan i en burk med majs och låt stå och dra ca 12 timmar. Jag använder den även för att boosta mina black eye bönor som jag skrivit om tidigare på bloggen, står mer under fliken tips och trix.
Ni hittar dessa produkter och mycket mer mäsk och tillsatser hos Metebolaget.

Riktigt bra vätska för att boosta beten t.ex
Då tar vi det enkla tipset som är att göra sitt eget ströbröd.
Alla har vi väl gamla brödbitar liggandes i frysen eller den där ytterkanten som ingen vill äta upp. Släng det inte utan gör något användbart av det.
Lägg upp skivorna på en plåt och sätt in dem i ugnen på knappt 100 grader, efter ungefär trettio minuter så kan man vända på brödbitarna. Sen är det bara att fortsätta tills skivorna är torra rakt igenom. Brukar ta runt 1.5-2 timmar beroende på vad för sorts bröd du använder.

Torka brödet i ugnen på ca 100 grader
När alla skivorna är torkade brukar jag lägga de i en burk och låt svalna lite innan det är dags för att ta fram matberedaren.

Låt det svalna lite efter de varit i ugnen
Bryt skivorna i mindre bitar och kör dem sen i matberedaren
Bryt skivorna i mindre bitar och sen är det bara att köra matberedaren tills brödet har blivit ströbröd.
Här kan man välja själv hur fint man vill göra det, jag själv brukar köra mitt så det blir så fint som möjligt.

Färdigt ströbröd
När det är klart så lägger jag det i påsar och skriver datum, man kan köra både vitt, mörkt och bröd med fröer och annat i. Men kör det mörka för sig och de ljusa för sig för att lättare kunna mixa ihop de mängder du vill ha i mäsket.

Mörk och ljust ströbröd
Man kan även ta den där burken med pepparkakor som alltid blir kvar efter jul. Kör det i matberedaren och man har en grym tillsats i sitt grundmäsk, det samma gäller kex, kakor med mera som blivit liggandes i skåpet.

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: