söndag 8 juni 2014

T-riggen

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag skulle gå igenom lite närmare kring mina riggar som jag använder till sutarfisket. Så idag tänkte jag visa upp T-riggen.
T-riggen
Vad behöver man då för att kunna knyta denna enkla rigg?
Man behöver krok, tafsmaterial, fake beten, nål, boiliestop och en sax. Sen är det lite hur man väljer att fästa riggen till huvudlinan, men det kommer vi till.

Jag använder mig av Gardners Trickster Heavy tafsmaterial, riktigt mjuk och smidig braid som sjunker bra.

Gardner Trickster Heavy braid
En favoritkrok hos mig är Korda Kurv Shank i storlek 10. Jag har aldrig haft något problem med rätade krokar eller liknande, bra skärpa också.

Bra krok till sutaren
Just till denna riggen använder jag en fake maggot och en fake caster från
Enterprise Tackle coarse box, riktigt bra fake beten, och i boxen får man lite av varje som passar till de flesta arter och metoder.  Det finns även en Enterprise Tackle corn och karp box på metebolaget.se

Maggot, casters och majs från Enterprise Tackle
Man kan såklart välja själv vilket tafsmaterial, krokar och beten man vill använda sig av, detta är vad jag använder och det fungerar för mig.

Så nu är det dags att knyta, jag vill ha mina riggar ganska korta, runt 10-12 cm. Först tar jag och klipper av 30 cm av Trickster Heavy, sen gör jag en liten ögla i ena änden, jag använder mig av figure 8 loop knot. Nedan finns det en liten video som visar hur man knyter.



Figure 8 loop knut
När knuten är gjord så trär man på sina fake beten på nålen så de bildar ett T, castern är hårdare i materialet så därför är den längst ut så man kan låsa fast det ordentligt med ett boiliestopp.

Fake caster och maggot som bildar ett T
Sen är det bara att trä på betena på tafsmaterialet och dit med ett boiliestop så inte betena ramlar av.

T riggen börjar ta form.
Nu tar man kroken och mäter in var man vill att ens T-rigg ska vara mot kroken, jag har det så maggoten ligger i böjen på kroken. När man är nöjd med avståndet är det bara att göra en vanlig KD-rigg, så man får den aggressiva vinkeln.

Längden på håret kan vara ganska kort
Färdigknuten KD-rigg, ger en aggressiv vinkel

När kroken är på sin plats så är det bara att antingen knyta dit ett lekande eller göra en figure 8 loop i andra änden om man använder quick link system eller liknande.

Färdig rigg, bara att haka på och snart sitter sutaren där
Detta T står precis ovan botten så det blir välbalanserat, som en snowman presentation ungefär. Åker lätt in i munnen på fisken och eftersom den är knuten som en KD rigg så krokar den nästan alltid i underläppen på fisken, precis som man vill ha det.

Testa denna rigg ihop med maggot riset som jag skrev om tidigare. Fungerar mycket bra!

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: