onsdag 4 juni 2014

Kvällsfiske


I måndags kväll hade jag äntligen lite tid att sitta bakom spöna igen, blev dock inte riktigt som jag hade planerat från början men det visade sig bli en trevlig kväll ändå.

Planen var att köra lite feeder mete, så spö hade tacklats upp men tyvärr ville vinden annat och någon båtägare som bestämt sig för att låta båten ligga kvar vid något som kanske kan liknas en ramp. Så min plats blev väldigt trång och vinden låg på hårt när jag kom ner till sjön vid 20:00. Vinden hade jag mina aningar om innan så jag hade tagit med mig larmspö och extra mäsk för säkerhets skull, och tur var väl det. Jag blandade ihop lite mäsk och spodda ut på ett par platser, snart var allt i sin ordning och det tog inte många minuter innan det började tjuta i ena larmet. Kvällens första var krokad och låg snart på mattan.

Dagens första brax
En liten rackare som blev först ut på mina inline method feeders denna kväll, några dagar innan hade jag knutit ihop nya riggar och testat hemma så de var bra balanserade.

Balanserade fake majs

Fake maggots
Efter den lilla braxen fått simma hem igen och spöt låg på plats tog jag fram termosen, men hann bara skruva av koppen innan nästa napp kom. Ytterligare en liten brax hamnade i håven men fick snabbt friheten tillbaka. En kopp kaffe slank ner innan det blev ton på båda larmen och efter en stund landade jag båda fiskarna, igen en mindre brax på ena spöt men nu lyckades en sutare hinna fram på det andra.

En liten arg rackare


Redo för fler
Det fortsätter i ett bra tempo och larmen är inte tysta många minuter och det kommer upp fler mindre braxar, min groundbait mix verkar vara uppskattad av dessa.

Groundbait för kvällen.
Sprayade mitt krokbete med Bag ´em Red Krill, en favorit som ni ser är väl använd, finns på metebolaget.se
Jag sprayar även insidan av min form innan så mäsket får en liten yta av krill samt att det hålls ihop lite bättre.

Solen börjar nu försvinna bakom träden och det börjar bli mörkt, fortfarande bra aktivitet på platsen och larmen tjuter till lite då och då, braxen är där och bökar.

Sista ljuset försvinner bakom träden
Jag lyckas kroka ett par till men tyvärr ingen av bättre storlek denna kvällen. Vid 23:30 packar jag ihop, måste upp till jobbet dagen efter med tyvärr. Men kvällen har varit produktiv, totalt landar jag 8 braxar och 1 sutare, tappar tyvärr ett par braxar och en sutare. Men man kan inte vinna varje gång.

Till sist, fick leverans av brevbäraren igår, inte ofta det kommer annat en räkningar men ibland händer det. Nytt nummer av Metemagasin. Så nu har man 76 sidor go läsning framför sig.

Kvällen är räddad

Skitfiske på er till nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: