onsdag 28 maj 2014

Preparera dina bönor

Tänkte skriva ett snabbt tips kring kikärtor och black eye bönor som jag använder mycket i mitt fiske, framförallt till sutare.

Sutaren äter gärna partiklar med mjukare konsistens, så mitt val faller oftast på att köpa färdiga kikärtor och bönor i storförpackning. 

Konserver i storpack.
Först börjar man med att mäta upp en lagom mängd kikärtor och bönor man tycker det går åt vid varje fiske eller mäskningstillfälle, själv brukar mina förpackningar innehålla ca 400gram per påse.

Ta en stor bunke och lägg en sil över, sedan slår du över konservburken så vätskan hamnar i bunken.

Sutargodis!
När all vätska har runnit av så är det dags att börja väga upp mängden med antingen en våg eller ett mått av något slag, själv lånar jag utan att fråga min sambos digitalvåg, ni får fråga er själva var gränsen går innan ni blir utskällda av er bättre hälft, mamma eller mormor! När ni gjort valet så är det bara att lägga mängden i en burk eller påse, här använder jag IKEAs plastpåsar som man kan återförsluta, går alltså att använda flera gånger och tar lite plats i frysen, kanon!
När rätt mängd hamnat i påsen så tar jag ett par deciliter vätska från bunken och häller i påsen så kikärtorna och bönorna inte blir frystorkade.

Skriv innehåll på påsen och sen in i frysen.
Nästa steg är att ge dina bönor och ärtor lite extra doft och kanske färg. Här får man ha lite framförhållning och tina upp den mängd man vill ha så du helst kan preparera dagen innan du tänkt blanda ihop mäsket. Det går snabbt att tina upp i varmt vatten. När du väl har dina tinade partiklar så slår du av vätskan, förslagsvis på samma sätt som tidigare. Men denna gång behöver den inte sparas. Lägg över kikärtorna i en burk och bönorna i en annan, ta sen fram en flaska med ljus sirap och dina valda smaker och eventuella färger. Jag använder mig här av Bag ´em Bait Dye i jordgubb till kikärtorna, gillar den då man får en mörk röd färg och en bra jordgubbsdoft ifrån samma flaska, behövs inga stora mängder heller för att få önskad effekt. Kikärtor är kanon att färga då de suger åt sig vätskan mycket bra. Till mina black eye bönor använder jag en annan Bag ´em produkt, nämligen deras Cornsteep with Strawberry & Betaine, denna ger ingen färg, men du får jordgubbsdoften vilket går bra ihop med kikärtorna, men samtidigt den säregna doften av cornsteep. Just den här kombinationen har fungerat väldigt bra för mig. Men som allt annat, prova dig fram.
Dessa Bag ´em produkter finns på metebolaget.se.

Dags att preparera partiklarna.
Häll över sirap efter eget önskemål, men jag brukar ringla över så nästan översta lagret blir täckt. Sen är det bara att hälla över lite av dina valda smaker och färger, man behöver inte överdriva då dessa suger åt sig som svampar. På med locket och sen skakar man runt de hela så allt innehåll får smak o färg. Låt det stå till dagen efter och det är redo att användas, funkar även om det får stå och dra i någon timme. Jag brukar dock vilja ha det över natten. Använd det i mäsket, ha en kikärta på kroken eller hur du vill använda det!

Nygjorda röda kikärtor med jordgubbssmak.

Färdigpreppade Black eye bönor till sutaren!
Detta är ett enkelt men effektivt sätt att dryga ut mäsket och fiskarna gillar det!
Så det är bara att börja experimentera med olika smaker och färger.

Skitfiske tills nästa gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: