söndag 25 maj 2014

Ingen vanlig tisdag

Efter mitt pass i lördags så fanns det som sagt lite tankar kring ändringar på riggen då jag tappade en sutare. Så jag bestämde ganska omgående att jag skulle ut snart igen, då helgen efter var utesluten fick det bli att sikta in sig på en dag innan jobbet. Tisdagen såg bra ut, så det var bara att ge sig ut i garaget på söndagen och blanda ihop mäsk och sen ner till sjön. Måndag kväll ägnade jag åt att finjustera min rigg men även knyta ihop några stycken av en beprövad variant som jag vet fungerar, så jag hade något att jämföra emot.

Allt var nu fixat och väckarklockan ställdes på 03:00, solen vill ju bara upp tidigare och tidigare. Vädret var molnigt men temperaturen visade 10 grader redan kl 03:00, kunde bli ett bra pass detta.
Nere vid sjön så packades bilen ur, spön sattes ihop och efter en stunds bestyr låg riggarna på botten.
klockan var runt 04:30 när allt var färdigt och jag satte mig i stolen och tog en välbehövlig kopp kaffe, ganska omgående började larmen pipa, men det var linebites, brax på platsen.

Näckrosbladen börjar komma fram.

En timme har snart gått och endast ett par pip i larmen då och då, men så får jag ett dropback och dagens första brax är krokad. Modell mindre, så snabbt tillbaka. Första fisken satt perfekt krokad i underläppen på braxen, så det såg bra ut och snart var allt tillbaka på botten igen.
Hinner precis sätta mig ner när det andra larmet tar ton och dagens första sutare är krokad, efter en bra fight så sluter jag håvnätet runt fisken. Väl på mattan så ser jag att denna sutaren har varit med om ett och annat, en riktig fighter helt enkelt.

Fighter med rejäl paddel.
Trettio minuter senare så drar det iväg på samma spö som innan och sutare nummer två är snart landad och får sin frihet omgående. Återigen på den beprövade riggen, hinner dock bara tänka att det vore trevligt med ett napp på det andra spöt så får jag en stadig ton i några sekunder, lyfter spöt och brax nummer två är krokad. Kollar så kroken sitter där den ska och sen får den lille rackaren åter friheten.

Ut på samma plats igen och det hinner bara gå någon minut så sitter nästa brax på kroken, men då sticker det iväg på andra spöt i full fart så in med braxen i håven o fram till spöt. Fast fisk och snart ligger även sutare nummer tre i håven. Gött!

Efter jag fått ordning på båda spöna och riggarna återigen ligger på botten så tar det kanske femton minuter så blir det full fart på vänster spöt, brax-spöt. Men möts av en sutare, denna gången går allt bra och snart är den i håven.

Satt perfekt krokad i underläppen.
Det händer inget mer efter den sutaren, det börjar bli dags att plocka ihop och ta sig hem till verkligheten igen. Riggen fungerade bra och ingen tappad fisk denna gången, så jag är nöjd och glad.

Möjligtvis min nya favoritrigg.
Min väl beprövade rigg.

Framöver ska jag visa närmare vad jag använder för att knyta dessa enkla men väldigt effektiva riggar.

Skitfiske på er till nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Configuration After installing, you might want to change these default settings: